Saltar al contenido

Jesús Carballo, de Sant Cugat Comerç: «El comerç de Sant Cugat és diferencial»

L’Associació Sant Cugat Comerç, que agrupa diferents negocis locals del municipi, ha engegat la campanya de Nadal i l’encara «amb incertesa i neguit»

Jesús Carballo és el gerent de l’Associació Sant Cugat Comerç, que des de l’1 de desembre ha encetat la campanya de Nadal per tractar d’aconseguir un bon nombre de vendes, en un context d’augment de la competència amb la proliferació dels Centres Comercials i l’augment de les vendes per Internet.

Com afronta el comerç local la campanya de Nadal?

Amb una mica de neguit, perquè tot i que esperem que sigui una campanya bona, i evidentment és la millor època de tot l’any, tenim dades macroeconòmiques que ens fan pensar que pot ser que no sigui tan bona com desitjaríem. Però esperem que aquestes dades s’equivoquin i que realment sigui una bona campanya, perquè realment pot salvar tot un any.

Tot i l’augment dels Centres Comercials i de la venda per Internet, en l’època de Nadal, el comerç local nota un increment significatiu de vendes?

Sí, perquè tots consumim molt més, són unes festes en les quals, sobretot en el sector de l’alimentació, tots fem aquests àpats de celebració… En festivitats com el tió, el Pare Noel o els reis augmenta el consum de les persones. El dubte que tenim és si serà com altres anys o no. De fet ja sabem que segur que no, perquè tots aquests nous competidors (Internet, Centres Comercials), amb les campanyes, com per exemple el Black Friday, fan un avenç de les compres, però amb descomptes. La gent no és ximple i compra abans de Nadal amb descompte. Això després també afecta els números de la campanya de Nadal del comerç local.

«Els hàbits de compra de les persones han canviat radicalment»

Obrint la perspectiva temporal i mirant a les últimes dècades, fins a quin punt ha canviat el període de Nadal pel comerç local?

Ha canviat, ja no només pels nous operadors, sinó també perquè els hàbits de compra de les persones han canviat radicalment. Si pensem en les últimes dècades, recordarem tots que les botigues s’omplien, sobretot cap al final de la campanya, just 3 o 4 dies abans de Nadal i 2 o 3 dies abans de reis. Tothom es llençava al carrer a fer les seves compres, a l’últim moment. Tot això ha canviat radicalment. A banda de la proliferació de nous actors, la crisi econòmica també ha afectat, perquè ha canviat molt el paradigma i l’hàbit de les persones. Ara es fa una compra molt més pensada, molt més planificada i es comencen a fer compres molt abans. De fet nosaltres comencem la campanya de Nadal des del dia 1 de desembre.

En quin moment el comerç local es dona compte que això està canviant?

Jo crec que ha anat per fases: la proliferació dels Centres Comercials, ja fa més d’una dècada que està succeint, tot i que en els últims temps s’ha accentuat perquè es van sumant actors, i el pastís té una mida, com més gent hagi de menjar d’aquest pastís, el tros que li toca a cadascú és més petit. Per un altre cantó, el fenomen Amazon, no fa tant que ha esclatat, potser 5 anys. Per tant en un període de 5 anys ha canviat radicalment. Per últim, el fet de passar per una gran crisi econòmica també ha provocat el canvi d’hàbits. Per tant, més que parlar d’un moment concret jo parlaria de 3 fases molt ben marcades.

«Hem d’evitar el fet que les botigues es converteixin en Showrooms»

Què es pot fer per capgirar aquesta situació?

És difícil, si tingués la solució seria un gurú del comerç. Per un costat, el comerç pateix el fet que li costa assumir els canvis, i des de Sant Cugat Comerç treballem en això, per exemple en la transformació digital, en la gestió del canvi cap a la digitalització. Hi ha moltes solucions, per a nosaltres, el fet que un comerç petit es posi a vendre per Internet no és una solució adequada, a no ser que tingui un producte molt diferenciat, perquè segur que hi ha un operador que ho ven a meitat de preu i donant un servei al qual tu no pots arribar. Però sí que hi ha altres maneres, com per exemple, cuidar el servei, l’atenció al client, allò que no trobem a Internet, el fet que la gent pugui tocar el producte. Hem d’evitar el fet que les botigues es converteixin en Showrooms.

«El trenet de Nadal provoca moltes visites als comerços»

Dins de la campanya de Nadal, Sant Cugat Comerç impulsa el trenet que recorre els carrers del centre de la ciutat. Fins a quin punt repercuteix això en les vendes del comerç local?

És una campanya que ja fa 4 anys que fem, i el que fa és provocar moltes visites en els comerços, perquè nosaltres el que fem és regalar els tiquets per pujar. Això fa que la gent visiti les nostres botigues per aconseguir aquests tiquets, que són gratuïts. Cada any arribem a una quota d’unes 15.000 persones que pugen al tren, per tant és una campanya que és directe perquè visiten les nostres botigues i fan un acte de compra. L’acció més forta és aquesta del trenet, però també fem una campanya de decoració nadalenca, ja que fem uns arbres de Nadal particulars, per distingir els comerços que estan associats a Sant Cugat Comerç. També posem una sèrie de llums a les portes de les botigues, per crear un ambient més nadalenc.

Com es pot aconseguir canviar els hàbits de consum?

Des de l’associació estem preparant una campanya de conscienciació. Per exemple, quan va aparèixer la normativa de les bosses de roba, a poc a poc tots ens hem anat conscienciant que no podíem fer una utilització massiva de les bosses perquè era dolent per al medi ambient. En el comerç petit, la dels hàbits de consum, és una campanya qu hem de promoure molt, que ja s’ha començat a promoure en alguns llocs, per conscienciar a la gent que si només compra per Internet o als Centres Comercials, les botigues no podran subsistir, moriran. Aleshores la gent es trobarà que baixarà al carrer i serà un polígon industrial. Des de l’associació volem posar en marxa aquesta campanya de conscienciació adreçada al client final, i ho farem al gener.

De comerç local n’hi ha a tot arreu, però el de Sant Cugat té, a més, el hàndicapt de tenir Barcelona just al cantó. Això afecta especialment?

Sí, perquè nosaltres tenim un percentatge de fugues comercials molt gran. No és només que tinguem Barcelona al costat, sinó que tenim uns mitjans de transport amb els quals molt ràpidament pots arribar-hi. En pocs minuts arribes a la zona comercial de Barcelona. És difícil de poder eliminar aquestes fugues, el que cal fer és tenir una oferta a Sant Cugat que sigui similar i aconseguir que la gent no s’hagi de desplaçar, que prefereixi quedar-se a Sant Cugat. Això cada vegada és més difícil, perquè ara tenim complicacions a l’hora d’aparcar, amb la zona verda, i ho estem patint.

«Encara tenim aquell punt de poble, de botigues diferents»

Què ofereix el comerç local que no ofereixin ni els Centres Comercials ni Internet?

Per cantó el producte diferenciat. El comerç de Sant Cugat és un comerç local molt particular perquè la majoria de comerços són en locals petits, aleshores no hi caben grans marques. El producte que pots trobar a Sant Cugat sempre serà diferencial respecte a altres ciutats. Sí que és cert que també tenim diferents franquícies però si vens a Sant Cugat trobaràs botigues petites, a més el centre és bonic i agradable. És una manera de diferenciar-nos d’altres ciutats. Encara tenim aquell punt de poble, de botigues diferents.

«Veiem el futur amb incertesa, però esperem que la gent torni a comprar al poble»

Quin futur preveuen?

El futur el veiem amb incertesa. És complicat dir què passarà. Per un costat diuen que els Centres Comercials estan perdent visites i això és quelcom que ens alegra perquè vol dir que la gent està tornant al comerç local, però no sé si són dades enganyoses perquè potser aquestes visites que estan perdent els Centres Comercials tenen a veure amb les vendes d’Internet. Jo crec que encara no sabem què està passant ni què passarà en un futur immediat. Per exemple, l’altre dia llegia unes dades que diuen que les grans àrees del sector alimentari estan perdent visites, a favor del comerç local, perquè la gent està pensant més en qualitat i en servei en contra de la marca blanca, que s’està perdent. Respecte a la resta de comerç no sé què passarà. Ho veiem amb incertesa, però esperem que la gent torni a comprar al poble.

Quina crida farien des de Sant Cugat Comerç perquè la gent del municipi fes les seves compres de Nadal en el comerç local?

Si només pensen en el preu no podrem fer res, perquè el que ofereix el comerç de Sant Cugat és diferencial, amb un servei al client especialitzat, i això té un cost. El producte és de molta més qualitat i la gent s’ha de conscienciar que val més tenir dues peces de roba bones, que no tenir-ne 5 que es faran mal bé al cap de poc temps. A més, quan vagin a comprar els podran atendre bé i sabran que estan comprant.

El comerç santcugatenc, al peu del canó per Nadal.

Fuente: Tot Sant Cugat

AGECU